Det skrivna ordet har historiskt varit det dominerande verktyget för att förmedla ett budskap. Det är med hjälp av ord och texter som vi har försökt att övertyga vår omgivning eller förklara komplicerade förhållanden. När vi har använt oss av fotografier eller andra bilder har dessa ofta kompletterats av texter som förklarat eller förtydligat vad som finns på bilderna. Texter har helt enkelt varit det mest effektiva sättet för att förmedla vad vi vill ha sagt.
Detta är emellertid något som håller på att förändras. I takt med att kapaciteten på internet ökar och våra uppkopplingar mot internet blir allt snabbare, ökar möjligheterna att kommunicera på annat sätt än med text. Idag ersätts det skrivna ordet alltmer av rörliga bilder. Det är betydligt enklare och går avsevärt fortare att framföra ett budskap med hjälp av rörliga bilder jämfört med att använda sig av enbart text.
Företagen ligger i framkant
Skiftet från text till rörliga bilder är något som framförallt märks inom näringslivet. Företagen överger i allt större utsträckning den skriftliga kommunikationen, både internt och externt. Den interna kommunikationen består allt oftare av företagsfilm när ett företag till exempel ska förmedla ett budskap till sin personal. Detta gäller särskilt när det är fråga om mer komplicerad information eller när det avser information som rör företagets grundläggande värderingar. Det är betydligt enklare och mer effektivt att informera om företagets kärnvärden via en animerad film på fem minuter jämfört med att använda sig av ett tjugosidigt dokument med tätskriven text.
Även i den externa kommunikationen använder sig företagen i allt större utsträckning av filmer. När större företag ska presentera ett nytt projekt för olika samarbetspartners eller investerare sker detta i form av en film. I kommunikationen med kunder, det vill säga i marknadsföringsarbetet, är film det självklara valet för de flesta företag. Det är betydligt enklare att förmedla en känsla eller förklara fördelarna med en produkt med hjälp av en film.
Film är ett brett begrepp
En av de stora fördelarna med film är att det är ett oerhört brett begrepp. Film betyder egentligen endast att det är fråga om rörliga bilder. Dessa kan sedan bestå av autentiska bilder eller animerade bilder. Det är självfallet även möjligt att blanda olika typer av bilder. Den stora fördelen är att film ger närmast obegränsade möjligheter för hur man vill förmedla ett budskap. Egentligen är det endast fantasin, och den budget som man har tillgång till, som sätter stopp för hur man kan använda sig av film för att föra fram sitt budskap.
Film har aldrig varit billigare
Det är inte länge sedan som företagsfilmer var något som var förbehållet de största företagen med obegränsade budgetar. Film var oerhört kostsamt och något som de flesta företag inte ens funderade på att använda sig av. Idag är situationen helt annorlunda och priserna har aldrig varit så låga som de är idag. Även mindre och medelstora företag har idag ekonomiska möjligheter att skapa och använda sig av film i sin kommunikation.